چالش ها و فرصت های اتریوم در بازار پر رقابت بلاک چین
 اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، از زمان آغاز به کار خود در سال 2015 یک نیروی انقلابی در صنعت بلاک چین بوده است. معرفی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) راه را برای استفاده‌های فراتر از معاملات ارزهای دیجیتال هموار کرده است. با این حال، بازار بلاک چین به تکامل خود ادامه می‌دهد و به طور فزاینده‌ای رقابتی‌تر می‌شود. بنابراین چالش ها و فرصت های...

چالش ها و فرصت های اتریوم در بازار: چالش ها


در حال حاضر، اتریوم با میزبانی از ۶۵۶ پروژه ارز دیجیتال و بلاک چین، یک سر و گردن از تمامی رقبا بالاتر است. این موضوع در قیمت اتریوم نسبت به رقبا (به جز بیت کوین) تبلور یافته است. با این حال، هیچ شبکه‌ای کامل نیست و اتریوم نیز با چالش‌هایی مواجه است. در ادامه، به مهم‌ترین چالش‌هایی می‌پردازیم که اتریوم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.
 

87582c0c-465f-496d-a44a-e577ad2bdef2.jpg


1. مشکلات مقیاس‌پذیری


یکی از مهم‌ترین چالش‌های محدودکننده فرصت های اتریوم در بازار را باید مقیاس‌پذیری آن دانست. توان عملیاتی فعلی پلتفرم محدود است که منجر به ازدحام در دوره‌های تقاضای بالا می‌شود. درنتیجه، زمان تراکنش‌ها کندتر و هزینه کارمزدها بالاتر می‌رود. این مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم مانعی برای مدیریت برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ و رقابت با سیستم‌های مالی سنتی بوده است.


2. تراکم شبکه


محبوبیت اتریوم منجر به ازدحام شبکه شده است که مشکلات مقیاس‌پذیری آن را تشدید می‌کند. در زمان اوج استفاده، مانند زمانی که تراکنش‌ها یا فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) افزایش می‌یابند، شبکه اتریوم شلوغ می‌شود. امری که باعث تاخیر تراکنش‌ها و افزایش هزینه‌ها خواهد شد. این نه‌تنها بر تجربه کاربران تاثیر می‌گذارد، بلکه نگرانی‌هایی را در مورد قابلیت و کارایی پلت فرم ایجاد می‌کند.


3. عدم قطعیت نظارتی


چشم‌انداز نظارتی پیرامون ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در بسیاری از حوزه‌های قضایی نامشخص است. دولت‌ها و نهادهای نظارتی با نحوه طبقه‌بندی و تنظیم دارایی‌های دیجیتال مانند اتریوم دست و پنجه نرم می‌کنند؛ امری که می‌تواند به طور بالقوه بر پذیرش و رشد آن‌ها تاثیر بدی بگذارد. مقررات نامشخص یا محدودکننده ممکن است مانع نوآوری و سرمایه‌گذاری در اکوسیستم اتریوم شود و گسترش آن را با چالش مواجه کند.


4. رقابت از سوی پلتفرم‌های رقیب


اتریوم با رقابت سختی از سوی پلتفرم‌های بلاک چین رقیب مواجه است. پلتفرم‌هایی که تقریبا عملکردهای مشابهی دارند یا حتی برخی از کاستی‌های اتریوم را برطرف می‌کنند. پلتفرم‌هایی مانند بایننس، فانتوم، سولانا و پولکادات به عنوان رقبای قدرتمندی ظاهر شده‌اند. آن‌ها دارای سرعت پردازش تراکنش بالاتر، کارمزد کمتر و ویژگی‌های نوآورانه هستند. این رقبا تهدیدی برای تسلط و فرصت های اتریوم در بازار هستند و آن را مجبور به نوآوری مداوم می‌کنند.


چالش ها و فرصت های اتریوم در بازار: فرصت ها


اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، با فرصت‌های بی‌شماری روبرو است. فرصت‌هایی که می‌توانند نرخ پذیرش اتریوم و درنتیجه، قیمت آن را افزایش دهند. در ادامه، به مهم‌ترین فرصت‌های اتریوم در مقایسه با رقبا اشاره خواهیم کرد.
 

a08b77d0-b11e-47cd-a39e-d1baf8340cc7.jpg


1. ارتقای اتریوم 2.0

یکی از مهم‌ترین فرصت‌های اتریوم، در انتقال آن به اتریوم 2.0 نهفته است که به عنوان Eth2 یا Serenity نیز شناخته می‌شود. هدف از این ارتقا، رفع مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم با اجرای یک مکانیسم اجماع جدید به نام اثبات سهام (PoS) و معرفی اشتراک‌گذاری برای بهبود مقیاس‌پذیری و کارایی شبکه است. اتریوم 2.0 این پتانسیل را دارد که عملکرد پلتفرم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و آن را در بازار بلاک چین، رقابتی‌تر کند.


2. DeFi و NFTs

اتریوم خود را به عنوان پلتفرم پیشرو برای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) تثبیت کرده است. این دو بخش به‌سرعت در صنعت بلاک چین در حال رشد هستند. برنامه‌های DeFi ساخته شده روی اتریوم امکان وام‌دهی، وام‌گیری، ترید و فارمینگ غیرمتمرکز را فراهم می‌کنند؛ امری که به کاربران آزادی مالی و کنترل بیشتری را ارائه می‌دهد.

به طور مشابه، پشتیبانی اتریوم از NFT ها باعث رشد انفجاری هنر دیجیتال، کلکسیون‌ها و بازی‌های مبتنی بر بلاک چین شده است. این موارد استفاده، فرصت‌های سودآوری را برای اتریوم فراهم می‌کنند تا اکوسیستم و پایگاه کاربری خود را حتی بیشتر از این گسترش دهد.


3. قابلیت همکاری بلاک چینی متقابل


اتریوم این فرصت را دارد تا از پروتکل‌های با قابلیت همکاری استفاده کند و با دیگر پلتفرم‌های بلاک چین ادغام شود. با این کار، قابلیت‌ها و سطح دسترسی خود را افزایش خواهد داد. مثلا پروژه‌هایی مانند پولکادات و کازماس با تسهیل ارتباطات یکپارچه و انتقال دارایی بین بلاک چین‌ها، به اتریوم امکان دسترسی به اکوسیستم گسترده‌تری از برنامه‌ها و دارایی‌های غیرمتمرکز را می‌دهند. پس پذیرش قابلیت همکاری و تقویت آن می‌تواند فرصت های اتریوم در بازار را در بازار بلاک چین بسیار تقویت کند.


4. تعامل و اداره توسط کاربران


کاربران پر جنب و جوش و پرشور اتریوم یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های آن هستند. ذینفعان شبکه از طریق مکانیسم‌های حاکمیتی غیرمتمرکز، پیشنهاد‌های بهبود اتریوم (EIPs) و انجمن‌های فعال این فرصت را دارند تا مسیر و توسعه آینده پلتفرم را شکل دهند. تعامل با جامعه، گوش دادن به بازخوردها و اجرای طرح‌های مبتنی بر کاربران به اتریوم کمک می‌کند تا نسبت به نیازها و ترجیحات کاربران پاسخگو باشد و وفاداری و رشد بلندمدت خود را تقویت کند.


5. پذیرش نهادی


با افزایش علاقه سازمانی به ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، اتریوم این فرصت را دارد تا سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و شرکت‌های سازمانی را جذب کند. منظور ما ابتکاراتی مانند اتحاد سازمانی اتریوم (EEA) با هدف ارتقای همکاری بین بازیگران صنعت کریپتو و تسهیل پذیرش اتریوم در بخش‌های مختلف ازجمله مالی، مدیریت زنجیره تامین و مراقبت‌های بهداشتی است. اتریوم با برآوردن نیازهای مقیاس‌پذیری، امنیت و انطباق برنامه‌های سازمانی می‌تواند خود را به عنوان یک پلتفرم قابل اعتماد و قابل دوام معرفی کند.


جمع بندی


علیرغم مواجهه با چالش‌های مهم در مقیاس‌پذیری، ازدحام شبکه، عدم قطعیت نظارتی و رقابت، اتریوم همچنان یک نیروی پیشگام در صنعت بلاک چین است. اتریوم با پرداختن به این چالش‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌هایی مانند ارتقای اتریوم 2.0، DeFi و NFT، قابلیت همکاری، مشارکت جامعه و پذیرش نهادی می‌تواند موقعیت خود را به عنوان یک بلاک چین پیشرو حفظ کند. به طور کلی، فرصت های اتریوم در بازار با پشتیبانی قوی کاربران، اکوسیستم توسعه‌دهنده و قابلیت‌های پیشگامانه آن رو به افزایش است.





 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:tabdeal.org