سلول های قرنیه محافظی در مقابل عفونت های ویروسی چشم
قرنیه چشم دارای نوعی سلول ایمنی مهم می باشد که می تواند از چشم در برابر عفونت های ویروسی محافظت کند

سلول های قرنیه سدی در مقابل عفونت های ویروسی چشم

محققان استرالیایی در یک پژوهش جدید، به حضور و نقش یک نوع سلول ایمنی مهم در قرنیه چشم پی برده و تاثیر این سلول ها در رفع آلودگی های ویروسی این اندام مهم را بررسی کرده اند.

 طبق یک مطالعه پیشگامانه جدید از موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی و دانشگاه ملبورن استرالیا، قرنیه یعنی همان لایه محافظ خارجی و شفاف چشم، می تواند یک پاسخ ایمنی ظریف و محدود را برای مبارزه با عفونت‌ها بدون آسیب رساندن به بینایی ایجاد ‌کند.

برای فرایند دیدن، قرنیه باید شفاف بماند تا اطمینان حاصل شود که نور متمرکز توسط شبکیه از طریق عنبیه دریافت می شود. در این تحقیق نشان داده شده که سلول‌های ایمنی با عمر زیاد موسوم به تی در قرنیه، با عفونت‌های ویروسی مبارزه می‌کنند. این در حالی است که پیشتر تصور می شد که این سلول‌ها در قرنیه‌های سالم یافت نمی‌شوند.

تیم پژوهشی فوق از یک میکروسکوپ خاص به نام «چند فوتونی» استفاده کرد که تصاویر زنده ای را از بافت‌های بیولوژیکی زنده و دست نخورده برای مطالعه سلول‌های قرنیه تهیه می نماید. در این تحقیق از موش‌های آلوده به ویروس «هرپس سیمپلکس» استفاده شد. 

تصاویر گرفته شده با میکروسکوپ چندفوتونی از این سلول ها نشان داد که آن ها سلول های تی را برای مبارزه با عفونت های ویروسی تولید می کنند. این سلول های ایمنی، پس از حذف ویروس نیز در قرنیه باقی ماندند تا از هرگونه عفونت مجدد در آینده جلوگیری نمایند. پیشتر وجود سلول‌های تی در قرنیه مورد توجه قرار نمی‌گرفت، زیرا چشم‌ها فقط یک پاسخ ایمنی ضعیف را از این طریق ایجاد می‌کنند تا از التهابی که بینایی ما را مسدود می‌کند جلوگیری کند.

به گفته مجریان این پژوهش، این یافته ها، پیامدهای مهمی برای درک این که چگونه چشم های ما عفونت های خطرناک را دفع می کنند، دارند. 

یافته‌های ما درک چگونگی محافظت از چشم‌ها در برابر عفونت‌هایی که باعث کوری دائمی می‌شوند، مانند ویروس هرپس سیمپلکس را بهبود می‌بخشند. این یافته ها همچنین برای درک شرایط مزمنی مانند بیماری خشکی چشم و آلرژی های چشمی رایج که در آن ها، سلول های تی ناخواسته ممکن است باعث بیماری شوند، پیامدهایی مفید دارند.

بیشتر بدانید : اگر این علائم را در چشمان خود دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید

بیشتر بدانید : مالش شدید چشم و قوز قرنیه!؟

بیشتر بدانید : وقتی قرنیه چشم كدر می‌شود

بیشتر بدانید : همه چیز راجع به خراش قرنیه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir