آمار وحشتناک از استخدام غیر قانونی دولت !!!
در دولت دهم حدود 650هزار نفر به‌صورت رسمی، پیمانی یا قراردادی استخدام شدند كه 450هزار نفر از این استخدام‌ها بدون نشر آگهی و امتحان استخدامی صورت گرفته است. فقط در آموزش و پرورش از این تعداد 1520نفر بی‌سواد هستند.
در طول مصاحبه باورمان نمی‌شد كه آمار واقعی باشد وقتی هم كه مصاحبه را ویرایش می‌كردیم نمی‌خواستیم این واقعیت تلخ را باور كنیم. جزئیاتی كه نماینده رشت در مجلس از آن پرده برداشت. واقعیتی است كه دولت یازدهم باید با آن تا سه سال دیگر دست و پنجه نرم كند.

ما هم باورمان نمی‌شد كسی كه سواد نداشته باشد در مدرسه به تعلیم دانش‌آموزان مشغول باشد یا كسی توانایی نداشته باشد و در نهاد ریاست‌جمهوری مشغول به كار شود. در عین حال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی «آسمان را نگاه و زمین را متر كنند».

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی دیروز پرده از جزئیات تخلفات گسترده دولتمردان نهم و دهم برداشت. مشروح گفت‌وگوی این نماینده مجلس با آرمان در ذیل آمده است.

 شما دیروز در نطق پیش از دستور خود به استخدام غیرقانونی و بی‌ضابطه 450هزار نفر در دولت اشاره كردید. لطفا درخصوص جزئیات این استخدام بی‌سابقه توضیح دهید؟

در دولت دهم حدود 650هزار نفر به‌صورت رسمی، پیمانی یا قراردادی استخدام شدند كه 450هزار نفر از این استخدام‌ها بدون نشر آگهی و امتحان استخدامی صورت گرفته است. فقط در آموزش و پرورش از این تعداد 1520نفر بی‌سواد هستند. با مدرك راهنمایی حدود 10هزار نفر استخدام شدند. حدود 14هزار نفر هم با مدرك زیردیپلم و دیپلم استخدام شدند.

من در مجلس بارها این مطلب را اشاره كردم. این استخدام‌های غیرقانونی ظلم بزرگی بود كه به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما در دولت‌های نهم و دهم صورت گرفت. از این گذشته 200 هزار سازمان و موسسه بر خلاف قانون در دولت‌های گذشته ایجاد شدند.

اگر بخواهیم به صورت آماری ذكر كنیم، 2 درصد از 76هزار نفری که در دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، بی‌سواد هستند، 14درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی، 19درصد راهنمایی، یک‌درصد دیپلم و 33درصد بالاتر از دیپلم هستند که نشان‌دهنده چیزی در حد فاجعه در این حوزه است.

بر اساس این گزارش از سال 83 تا 91 حدود 332 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند، از طرف دیگر درباره پرونده مهرآفرین هم‌اکنون حدود 392 هزار نفر در انتظار استخدام بر اساس طرح مهرآفرین هستند که تا سه برابر این افراد بازنشسته نشوند امکان جذب این افراد واقعا وجود ندارد.

 آیا امكان دارد در كشور ما چنین عبور از قانونی رخ داده باشد. رقمی كه از كارمندان دولت ارائه می‌دهید، به‌معنای تغییر بدنه دولت است؟

چطور امكان ندارد؟ حال كه اتفاق افتاده است. اسناد و مداركش هم موجود است. گزارش معاون توسعه نهاد ریاست‌جمهوری را بخوانید؛ نطق میان‌دستور دیروز مرا در مجلس ملاحظه كنید تا شبهه شما برطرف شود. بر اساس این گزارش 200هزار سازمان برخلاف قانون در دولت‌های گذشته شروع به فعالیت کرده‌اند، براساس این گزارش همچنین 650 هزار نفر در چند سال گذشته استخدام شده‌اند که جذب حدود 450 هزار نفر از آنها بدون ضوابط و بر اساس رابطه‌ بوده است.

همچنین بر اساس گزارش نهاد ریاست‌جمهوری حدود 10 درصد از بیمه‌شدگان باید قراردادی می‌شدند که در این رابطه بخش‌های صنعت و معدن حدود 790 درصد، ریاست‌جمهوری 507 درصد، تعاون 336 درصد و جهاد کشاورزی103 انحراف دارد.

دولت گذشته بر اساس قانون باید حدود 125هزار نیروی قراردادی جذب می‌کرد اما این تعداد به 548 هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است، از طرف دیگر 422هزار نفر بدون رعایت هرگونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.

 مگر ما شرایط خاصی برای استخدام نداریم. مگر نهادی بر این اقدامات نظارت نمی‌كرد؛ یعنی هیچ‌كس چیزی ندید؟

همه دیدند اما دم نزدند. در همین مجلس كسانی كه به خاطر مسائل كوچك دولت را تحت فشار می‌گذارند، خطاهای دولت گذشته را پوشاندند.

 آخر این بحث یك تخلف مالی ساده نیست. استخدام‌های فرا قانونی است؟

خود نهاد ریاست‌جمهوری بیش از 5برابر نیروی مورد نیاز خود استخدام رسمی و پیمانی داشته است. وزارت صنعت و معدن در ظرف مدت كوتاهی 7برابر نیاز خود استخدام رسمی و پیمانی داشته است. وزارت كار 3برابر نیاز خود در عرض چند ماه استخدامی داشته است. وزارت امورخارجه 100درصد استخدام نیرو داشته است. نه آزمونی، نه فراخوانی به‌صورت كاملا فراقانونی در این استخدام‌ها عمل شده است.

 این افراد استخدام شده چه كسانی بودند؟

من به شما اطمینان می‌دهم. اكثر كسانی كه استخدام شده اند از نزدیكان دولتمردان سابق بودند. عمده فرزندان فرمانداران و مدیركل‌های هر دستگاه و وزارتخانه‌ای در دولت استخدام شده‌اند. شما بروید تحقیق كنید. گزارش معاون توسعه نهاد ریاست‌جمهوری را بخوانید.

 چه كسانی باید بر این رویداد نظارت می كردند و این اتفاق را كنترل می كردند كه نكردند؟

سازمان بازرسی كل كشور باید به این قضیه ورود پیدا می‌كرد كه نكرد. امروز هم نیاز است كه قوه قضاییه به این قضیه ورود پیدا كند. اكنون خواسته ریاست مجلس ارائه این گزارش به كمیسیون اصل90 و پیگیری قضایی تمام استخدام‌شدگان است. سازمان بازرسی كل كشور قطعا در مقابل این تخلف می‌ایستد. وظیفه نمایندگان مجلس بود كه در مقابل این تخلف بزرگ بایستند كه متاسفانه سیاسی و جناحی عمل كردند.

برخی از نمایندگان مجلس هم‌اكنون به این اتفاق ناگوار به درستی نمی‌نگرند. امروز به دولت یازدهم به خاطر برخی موارد که در اختیار دولت نیست تذكر می‌دهند واقعا گاه برخی نمایندگان مجلس نمی‌دانند كه وظیفه‌شان چیست و چگونه می‌توانند بر دولت نظارت كنند. امروز بدنه دولت به دلیل همین استخدام‌ها ناكارآمد شده است.

دولت یازدهم چگونه می‌خواهد با این حجم از نیروهای ضعیف و ناتوان به معنای واقعی كار كند. بدون شك ما مسئول اشتباهات گذشته هستیم. چرا برخی از نمایندگان مغضوبانه با دولتی برخورد می‌كنند كه میراث‌دار ناكارآمدی و فساد اداری دولت گذشته است.

وقتی من می‌گویم 1520 نفر از استخدام‌شدگان رسمی و قراردادی دولت بی‌سواد هستند شما باید میزان ناكارآمدی را تشخیص دهید. وقتی در ادارات و وزارتخانه‌های ما 10 هزار نفر با مدرك راهنمایی مشغول به‌كار شدند یعنی فاتحه دولتمردی را باید در كشور خواند این در حالی است كه هزاران جوان متخصص و جویای كار در كشور ما وجود دارد. نماینده مجلس باید تشخیص دهد كه چه فرقی است میان این دولت و دولت قبلی. چرا در مقابل اقدامات دولت گذشته سكوت كردند.

اكنون برخی از نمایندگان مجلس دیگر سكوت نمی‌كنند هر مساله كوچكی را با بزرگنمایی به یك چالش تبدیل می‌كنند. به‌طور مثال اصلا فساد 650 میلیون یورویی رخ نداده كه برخی از نمایندگان این‌گونه بزرگنمایی می‌كنند و رانتی اصلا رخ نداده است. درنهایت یك تبعیض رخ داده كه باید جبران شود.

 فكر می‌كنید دلیل این تخلفات گسترده نبود سازمان مدیریت برنامه‌ریزی كشور است؟

دولت نهم در اقدامی عجیب سازمانی كه 70 سال قدمت داشت را منهدم كرد این روزها برخی از نمایندگان مجلس  از دولت یازدهم می‌خواهند به‌صورت خلق‌الساعه و یك‌شبه سازمان مدیریت را احیا كند.

 مجلس اكنون می‌خواهد با این وضعیت چه كند؟ آیا دولت را ملزم به بازنگری در استخدام‌ها می‌كند؟

پیشنهاد من این است كه این پرونده به كمیسیون اصل90 ارجاع شود و كمیسیون به بررسی قضایی این پرونده بپردازد. این پیشنهاد به ریاست محترم مجلس آقای لاریجانی ارائه شده است. معتقدم تمام فرزندان مسئولان و مدیرانی كه بر اساس رانت استخدام شده‌اند باید اخراج شوند. باید منتظر یك جایگزینی گسترده در نهادهای دولتی باشیم چراكه با این وضعیت به حقوق مردم ظلم می‌شود.

متأسفانه در دولت گذشته عمده اطرافیان و خانواده‌های مسئولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی استخدام شدند، به‌طوری که دختر یکی از فرمانداران که الفبای زبان عربی را بلند نبود در آن دوران به‌عنوان معلم عربی استخدام شد و هم‌اکنون درحال تدریس درس جغرافیاست، از این‌رو باید تخلفات دولت گذشته در مراجع قانونی و قضایی پیگیری شود تا هیچ دولت دیگری دست به چنین اقداماتی نزند.

باید با این قضیه برخورد جدی شود. استخدام‌های بی‌رویه و غیرقانونی، همزمان با بازنشستگی‌های زودهنگام باعث افزایش بودجه جاری کشور در 8سال گذشته شده است. در این دوره سن بازنشستگی زنان نزدیک به ۵۰ و سن مردان اندکی بیش از ۵۳ سال است. این میزان حدود ۱۰ سال کمتر از سن متوسط بازنشستگی در جهان است.

بنابر آمار رسمی هم ‌اکنون یک میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته کشوری و 607 هزار نفر بازنشسته لشکری در ایران وجود دارد. در کنار استخدام‌های غیرقانونی در دولت احمدی‌نژاد قبلا  سه هزار بورسیه غیرقانونی نیز افشا شد.






گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir

مطالب پیشنهادی :
اگر شماها نبودید، امام بلد نبود چه کار کند؟!
حضور اشتون در مذاکرات پس از ترک سمت
اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5: موضوعات حل‌ نشده در مذاکرات از نگاه گاردین
پرواز مرگ «ام اچ 17» مالزی قبل از سقوط + عکس
بازار داغ اجاره روزانه خانه مبله در تهران + جدول