نیکوتین چیست؟
 در ادامه این مقاله به اینکه نیکوتین چیست و چه تاثیراتی دارد بیشتر می پردازیم.

نیکوتین یک محرک اعتیاد آور است که در تنباکو و سیگارهای الکترونیکی یافت می شود. نیکوتین (NIK-eh-teen) به سرعت در جریان خون جذب می شود و معمولاً با کشیدن سیگار، سیگار برگ یا پیپ یا با استفاده از قلیان استنشاق می شود. برخی از افراد یک تکه یا مقداری تنباکو (به نام تنباکوی بدون دود) را در دهان خود قرار می دهند و نیکوتین را از طریق مخاط دهان خود جذب می کنند و برخی افراد نیز نیکوتین را از طریق بینی بو می کنند. جذب نیکوتین از طریق پوست نیز به سادگی امکان‌پذیر است و با توجه به حل شوندگی آن در آب، یکی از روش‌های استخراج آن خیساندن تکه‌های تنباکو در آب به مدت ۱۲ ساعت می‌باشد. در ادامه این مقاله به اینکه نیکوتین چیست و چه تاثیراتی دارد بیشتر می پردازیم.


نیکوتین چیست و چگونه استفاده می شود؟

77ca9f82-9dc1-4e11-942c-dc802f5db273.jpg



از نظر شیمی نیکوتین یک آلکالوئید با دو انانتیومر S و R است که به صورت ماده‌ای روغنی و حل شده در آب موجود است. در محیط آب، نیکوتین به عنوان یک باز نیتروژن عمل می‌کند و با ترکیب با اسیدها، نمک‌های متعددی تشکیل می‌دهد که معمولاً جامد هستند و در آب حل می‌شوند. واکنش نیکوتین بازی در دمای ۹۵°C انجام شده و این بازترکیب به آسانی می‌سوزد.

این خاصیت باعث می شود که بیشتر نیکوتین موجود در سیگار‌ها سوخته شده و به حالت دود خارج شوند؛ حال آن‌که مقدار بسیار کمی از آن نیز می‌تواند منجر به اعتیاد شود.

نیکوتین همچنین می تواند برای کمک به ترک سیگار استفاده شود. در درمان جایگزین نیکوتین، مقدار کمی نیکوتین را بدون سایر مواد شیمیایی مضر موجود در دود سیگار و سایر محصولات تنباکو به بدن می رسانند. این کار می تواند به تسکین میل به سیگار یا تنباکو و علائم ترک (مانند احساس اضطراب، غمگینی یا عصبانیت، احساس بی قراری، خستگی یا بی حوصلگی، مشکل در تمرکز، افزایش اشتها، سردرد، و بی خوابی) کمک کند. درمان جایگزین نیکوتین به اشکال مختلف مانند آدامس، چسب، قرص، اسپری بینی یا استنشاقی انجام می شود.


نیکوتین چه اثراتی در بدن دارد؟


نیکوتین می تواند به طور موقت باعث شود که فرد احساس هوشیاری کند و بهتر بتواند تمرکز کند. همچنین می تواند استرس و اضطراب را از بین ببرد و خلق و خو را بهبود بخشد. اما این اثرات به سرعت از بین می رود، به همین دلیل است که افراد بعد از مدتی دوباره به سیگار و سایر محصولات تنباکو باز می گردند و در نهایت معتاد می شوند. در واقع نیکوتین به اندازه هروئین یا کوکائین اعتیاد آور است که ترک آن را بسیار سخت می کند. کسانی که قبل از 21 سالگی شروع به کشیدن سیگار یا استعمال دخانیات می کنند، سخت ترین  دوران ترک را خواهند داشت.

از دیگر اثرات مصرف نیکوتین می توان به ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون و تنگی نفس اشاره کرد. این ماده می تواند اشتها را کاهش دهد و باعث تهوع، اسهال، سرگیجه و سردرد شود.

همچنین خطر ابتلا به بیماری های ریوی، بیماری قلبی و سکته در مصرف کنندگان افزایش می یابد و رشد مغز حتی در نوجوانان و افراد مسن می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.


میزان نیکوتین موجود در ویپ چقدر است؟

9a9b53e0-d39f-47fe-9dce-7fb5a982355e.jpg


 مقدار نیکوتینی که یک ویپ تولید می‌کند، بستگی به عواملی مانند برند و نوع جویس آن دارد که در هر ویپی این عوامل متفاوت هستند. انواع ویپ‌های مختلف، با توجه به نوع جویسی که استفاده می‌کنند، می‌توانند دوز مختلفی از نیکوتین را به بدن افراد وارد کنند.

مقادیر نیکوتین در جویس‌های مختلف بر اساس میلی‌گرم دسته‌بندی می‌شوند، که معمولاً ۰، ۳، ۶، ۱۲ هستند. همچنین باید توجه داشته باشیم که برخی از افراد ممکن است هنگام خرید ویپ انتظار نیکوتین قوی‌تری از دستگاه خود داشته باشند. این افراد باید به سوی جویس‌های نمکی بروند، زیرا تا حدود ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم نیکوتین دارند.


•  ۰ میلی‌گرم نیکوتین: بدون نیکوتین
•  ۳ میلی‌گرم نیکوتین: ۳ میلی‌گرم در هر ۱ میلی‌لیتر
•  ۶ میلی‌گرم نیکوتین: ۶ میلی‌گرم در هر ۱ میلی‌لیتر
•  ۱۲ میلی‌گرم نیکوتین: ۱۲ میلی‌گرم در هر ۱ میلی‌لیتر

برای هر میلی‌لیتر جویس مقدار نیکوتین به نوع جویس بستگی دارد. شما می‌توانید به راحتی این جویس ها را انتخاب کنید و با توجه به میزان نیکوتین موجود در هر یک، تجربه‌ای لذت‌بخش از ویپ خود داشته باشید. فروشگاه گرند ویپ یکی از معتبرترین فروشگاه‌ های دستگاه ویپ در ایران است. این فروشگاه انواع ویپ با کیفیت، نوین و با قیمت مناسبی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.


 مقدار نیکوتین موجود در یک نخ سیگار چقدر است؟


برای ارزیابی میزان نیکوتین موجود در سیگار، باید ذکر کنیم که معادل یک گرم تنباکو است. نیکوتین یک نخ سیگار حدوداً میان 8 تا 20 میلی گرم است و این مقدار نیز بر اساس نوع و برند سیگار متفاوت است. بنابراین، معمولاً میزان نیکوتین موجود در تار سیگار برابر با 8 میلی گرم اعلام می شود، به دلیل اینکه احتمال بسیار کمی وجود دارد که فرد تمام مقدار نیکوتین موجود در سیگار را جذب کند.

تمام نیکوتین موجود در سیگار جذب نمی شود و ممکن است به عواملی مانند میزان مصرف سیگار توسط فرد، تعداد کام‌هایی که می‌گیرد و میزان سوختن سیگار و عدم استفاده از آن (هنگامی که روشن است) بستگی داشته باشد. تنباکوها، ترکیبات متنوع و مختلفی دارند که اثرات منفی به همراه دارند. این اثرات به دلیل نوع و برند تنباکوها و ترکیبات گوناگون آن‌ها متفاوت است.


جمع بندی


در این مقاله بررسی کردیم که ماهیت نیکوتین چیست و فهمیدیم نیکوتین یک ترکیب اساسی موجود در برگ‌های تنباکو است که از زمان های قدیم اهمیت بسیاری برای انسان‌ها دارد. این ماده طبیعی یکی از دلایل اصلی مصرف گسترده تنباکو و تولید محصولات مشتق از آن مانند سیگار و داروها بوده و با تأثیرات مثبت و منفی بر روی سلامت انسان‌ها همراه بوده است.

به عنوان یک ماده‌ای اعتیار آور، نیکوتین به طور گسترده در جهان مصرف می‌شود. صرف نظر از نحوه جذب نیکوتین، هنگامی که این ماده شیمیایی وارد جریان خون می‌شود، در سراسر بدن گردش می‌کند و به مغز می‌رسد.


سوالات متداول درباره نیکوتین


1. هنگامی که از ویپ استفاده می‌کنید، چقدر نیکوتین به بدن شما جذب می‌شود؟

اگر یک جویس دارای 6 میلی‌گرم نیکوتین باشد، در هر میلی‌لیتر از آن، 6 میلی گرم نیکوتین وجود دارد. با این روش می‌توانید مقدار نیکوتین موجود در ویپ خود را بفهمید.

2. آیا نیکوتین بر خواب تأثیر می گذارد؟

 نیکوتین یک محرک است و محرک ها موادی هستند که به سیستم های بدن سرعت می بخشند و می توانند باعث بیداری طولانی مدت شوند. اگر کسی نزدیک زمان خواب از نیکوتین استفاده کند، ممکن است انتقال دهنده های عصبی خاص درگیر در روند خواب را مختل کند و به خواب رفتن برای او دشوارتر شود.

3. تاثیر نیکوتین بر پوست چیست؟

نیکوتین باعث انقباض عروق مرتبط با پرخونی موضعی می شود. از طریق تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی و محیطی و از طریق تأثیر مستقیم بر سلول های ایمنی، التهاب را مهار می کند. ترمیم زخم را به تاخیر می اندازد و پیری پوست را تسریع می کند .

4. آیا نیکوتین فواید دارویی دارد؟

در حالی که نیکوتین عمدتاً با اثرات مضر سیگار مرتبط است، می تواند فواید خاصی نیز داشته باشد. این موارد عبارتند از: افزایش سطح هوشیاری، سرخوشی و آرامش . بهبود تمرکز و حافظه ( به دلیل افزایش فعالیت انتقال دهنده های عصبی استیل کولین و نوراپی نفرین).






گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: fa.wikipedia.org