توقف ۵ ساله شکار و صید در سراسر کشور
برخی تعدی‌ها به طبیعت غیرضروری است و در حقیقت سوءاستفاده از طبیعت است. به‌عنوان مثال، نمی‌شود برخی افراد با اسلحه و شكار گونه‌های جانوری كشور را نابود كنند
 حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع مسئولان محیط‌ زیست نشان از آن دارد که محیط‌ زیست رفته‌رفته به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود؛ به‌ویژه آنکه علی لاریجانی در این مراسم گفت که «امروز حفظ محیط‌ زیست یکی از نیازهای ضروری کشور است و نباید مسئله‌ای تفننی تصور شود.»

لاریجانی كه به دعوت رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در مراسم بزرگداشت مقام محیط‌بان حاضر شده بود، با اشاره به اینكه هركس اسلحه داشت نمی‌تواند به‌ گونه‌های ارزشمند كشور تعدی كند، بر ضرورت ممنوعیت شكار تأكید كرد و افزود: باید ضوابطی وضع شود تا طی 5سال هرگونه صید و شكاری ممنوع شود. او گفت كه اگر سازمان حفاظت محیط‌ زیست این ممنوعیت را به مجلس پیشنهاد كند، مجلس از آن حمایت خواهد كرد. رئیس قوه مقننه با بیان این مطلب افزود: امروز حفظ محیط‌ زیست یكی از نیازهای ضروری كشور است و نباید مسئله‌ای تفننی تصور شود.

او گفت كه در حال حاضر دخالت انسان در طبیعت آنقدر زیادشده كه برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری برای همیشه از بین رفته‌اند. لاریجانی با اشاره به اینكه شهرنشینی و توسعه، آسیب‌های بسیار جدی به محیط‌ زیست وارد می‌كند، تصریح كرد: در برخی موارد چاره‌ای جز پذیرفتن این آسیب‌ها نداریم و محیط‌ زیست تا حدودی ناچار است كه برای توسعه هزینه كند. در عین حال لاریجانی گفت كه می‌توان توسعه را به‌گونه‌ای مدیریت كرد كه با حفظ پایداری محیط‌ زیست، درآمدزایی و اشتغال را نیز به‌دنبال داشته باشد. اما برخی تعدی‌ها به طبیعت غیرضروری است و در حقیقت سوءاستفاده از طبیعت است. به‌عنوان مثال، نمی‌شود برخی افراد با اسلحه و شكار گونه‌های جانوری كشور را نابود كنند.

حمایت مجلس از محیط‌بانان

بخشی از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی به قدردانی و تجلیل از محیط‌بانان اختصاص داشت. او در این‌باره گفت: محیط‌بانی كاری پرمشقت است و از آنجایی كه محیط‌بانان ضابط قوه قضاییه هستند نباید زمانی كه با متخلفان درگیر می‌شوند مانند یك فرد عادی با آنها برخورد شود.لاریجانی گفت: اگر حمایت از محیط‌بانان به‌عنوان ضابطین دادگستری به قانون جدیدی نیاز دارد مسئولان سازمان حفاظت محیط‌ زیست این پیشنهادها را به مجلس ارائه دهند تا با توجه به محدودیت تعداد محیط‌بانان، قوانینی وضع شود كه این حافظان طبیعت مورد حمایت قانونی قرار گیرند و با روحیه فعال به‌كار خود ادامه دهند. رئیس مجلس شورای اسلامی تنفس برای جنگل‌های كشور را یكی دیگر از ضروریات مهم زیست‌محیطی عنوان كرد و افزود: درست است كه جنگل‌ها پس از مدتی به‌طور طبیعی به سن بهره‌برداری می‌رسند اما تصویب قوانینی برای توقف بهره‌برداری‌ها با هدف احیای جنگل ضروری است.

تأكید بر بهره‌برداری پایدار از معادن

رئیس مجلس خاطرنشان كرد: اگر سازمان حفاظت محیط‌ زیست خواهان افزایش بودجه است با توجه به اینكه معادن یكی از مهم‌ترین منابع درآمد هستند، این سازمان باید مسیر بهره‌برداری پایدار و مطابق با موازین زیست‌محیطی از معادن را فراهم كند تا بتوان از محل اعتبارات حاصل از بهره‌برداری از معادن، بودجه لازم برای رفع مشكلات زیست‌محیطی كشور را تأمین كرد.وی با اشاره به جلسات بودجه‌بندی در هفته آینده تأكید كرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست هرچه سریع‌تر پیشنهادهای خود را برای بهبود دائمی وضعیت معیشت محیط‌بانان به مجلس ارائه كند تا این موارد هنگام بودجه‌بندی در مجلس درنظر گرفته شود.

زمینه سازی برای مشاركت جوامع محلی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم در این مراسم ضمن تشكر از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: به فرموده رهبرمعظم انقلاب باید همه برای اعتلای ایران تلاش كنیم. امروز اعتلای حكومت‌ها و آنچه جزو معیارهای اصلی حكم‌فرمایی مطلوب تلقی می‌شود، بحث مدیریت منطقی و پایدار منابع است. حفاظت از محیط‌ زیست از شاخص‌های مهم در كارآمدی نظام‌های دنیاست.

معصومه ابتكار با بیان اینكه حفاظت از محیط‌ زیست با یك زاویه معنوی در تعالیم انبیا نیز مشهود است و صرفا یك بحث بین‌المللی نیست، گفت: پرسش بزرگ دولت‌ها این است كه آیا ما به درستی از محیط‌ زیست حفاظت و امانت‌داری می‌كنیم؟ و اینكه ما سرمایه‌هایی داریم، چه بخش‌هایی را باید مصرف كنیم و چه بخش‌هایی را باید حفاظت كنیم تا سرمایه‌ها باقی‌بماند. او درباره برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم گفت: جلب مشاركت جوامع محلی و همكاری با مردمی كه در حاشیه مناطق حفاظت شده زندگی می‌كنند و جلب مشاركت سازمان‌های مردم‌نهاد در دستور كار سازمان‌ قرار دارد و تلاش می‌كنیم كه این برنامه‌ها هر چه زودتر اجرایی شود.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: hamshahrionline.ir

مطالب پیشنهادی :
خدمت سربازی 24 ماهه شد
آمریکا: با سخنان نتانیاهو در مورد ایران مخالفیم
توهین سفارتخانه‌های خارجی به متقاضیان ویزا
تفاوت آنچه که ظرف گفت با آنچه کیهان نوشت !!!
جنجال کلیک بر روی عکس های برهنه بازیگران !