اجباری شدن نصب راهنمای تغذیه ای بر روی فرآورده‌های غذایی
دیناروند گفت: نصب راهنمای تغذیه ای با سه رنگ هشداردهنده "مفید،اخطار و مضر" بر روی فرآورده های غذایی اجباری شد.
 به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر رسول دیناروند در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به اینکه،چراغ راهنمای تغذیه‌ای تا 18 ماه آینده در تمام فرآورده‌های غذایی اجباری خواهد شد، گفت: این چراغ که به صورت برچسب روی مواد غذایی درج می شود از سه رنگ سبز، زرد و قرمز تشکیل شده که رنگ سبز نشان دهنده مفید بودن ماده غذایی، زرد نشان دهنده اخطار و قرمز نشان دهنده مضر بودن آن ماده غذایی است.

 دیناروند با تاکید بر اینکه، غذا ابعاد گسترده‌ای دارد و تقریبا یک چهارم هزینه‌های هر خانواده در کشور صرف غذا می‌شود، افزود:ضابطه جدید برچسب‌گذاری فراورده‌های غذایی در امر نظارت مردم بسیار کمک‌کننده خواهد بود. به این ترتیب میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس روی محصولات غذایی برای مردم مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو به عنوان بخش کوچکی از وزارت بهداشت متولی وظایف سنگینی است، اظهار کرد: این وظیفه سنگین عمدتا وظایف نظارتی را شامل می‌شود. بخشی از وظایف نظارتی ما متوجه کالاهایی است که صرفا باید ایمنی و سلامت آنها را تضمین کنیم. بخشی متوجه فرآورده‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری‌ها مهم هستند؛ بخشی هم مربوط به کالاهایی است که در درمان بیماری‌ها مصرف می‌شود، اما بخش دیگر مربوط به فرآورده‌های غذایی است.

 دیناروند همچنین گفت: امروز اثبات شده بار اول بیماری‌های متوجه غیرواگیر است و مرگ ناشی از این بیماری‌ها بالاست مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ که به شیوه زندگی و سبک تغذیه مربوط می‌شود. ثابت شده اگر کشورها تنها حوزه غذا را اصلاح کنند، می‌توانند 10 سال به عمر مردم‌شان اضافه کنند که این امر با هیچ اقدام دارویی و درمانی میسر نیست.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: هر چه تولید غذا صنعتی‌تر می‌شود نظارت نیز باید بیشتر شود این در حالی است که با پیشرفت علم تقلب هم بیشتر می‌شود.عده‌ای سودجو با استفاده از دانش و تکنولوژی در جهت خلاف این فرآورده‌های غذایی را با ظاهر زیبا و با قیمت پایین عرضه می‌کنند که شناسایی آنها نیاز به خلاقیت دارد.

دکتر دیناروند با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: این تفاهمنامه با اعتبار 18 میلیارد تومانی به گونه‌ای است که روش‌های صحیح و دقیقی را برای شناسایی تقلب‌ها و آلاینده‌ها در آزمایشگاه مرجع مستقر می‌کند که با استفاده از تجارب بین‌المللی ظرف 2 تا 3 سال می‌توانیم به توان مناسبی برسیم.

دیناروند در این باره گفت: متاسفانه توان و بضاعت ما زیاد نیست، چراکه دستگاه‌های نظارتی مشمول کوچک‌سازی دولت در سال‌های اخیر شده‌اند، اما ما با وجود این بضاعت ناچیزمان کارهای خوبی را انجام داده‌ایم و تا حدودی در انجام وظایفمان موفق بوده‌ایم اما در عین حال نیازمند کمک هستیم. از مجلس انتظار داریم که سازمان غذا و دارو را از نظر اعتبارات و زیرساخت‌های قانونی حمایت کند. دستگاه قضایی نیز در زمینه برخورد با متخلفان و متقلبان ما را کمک کند.

وی در ادامه گفت: کار دیگری که دنبال خواهد شد تعاملات بین بخشی است، سازمان غذا و دارو تنها سازمان نظارت‌گر نیست و سازمان‌های دیگر طبق قانون موظف هستند و ما نمی‌توانیم تقابل و تضاد با یکدیگر داشته باشیم بنابراین باید از موازی‌ کاری پرهیز کرد و تفاهمنامه‌های خوبی در این رابطه با سازمان‌های دیگر به امضا رسیده است.

رییس سازمان غذا و داروگفت: سلامت‌محوری در تصمیم‌گیری‌ها از دیگر اقداماتی است که آغاز شده است. به این ترتیب وزارت بهداشت فرآورده‌های مفید و همچنین فرآورده‌های مضر سلامت را به مردم معرفی می‌کند. در این راستا از روش‌های تشویقی نیز استفاده می‌کنیم. اعطای لوح تقدیر (سیب سلامت) به فرآورده‌های مفید و سودمند از جمله این روش‌های تشویقی است. تاکنون حدود صد فرآورده این لوح را دریافت کرده‌اند که البته نیازمند گسترش خواهد بود.



گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir

مطالب پیشنهادی :
وایبر در ایران نفس‌های آخر را می‌کشد؟
لبخندهای سردار سوژه گزارش شد
ایرانی‌ها برای خارج رفتن چقدر می‌پردازند؟
محمدرضا باهنر: همه ما رانت‌خوار نفت شده‌ایم
تلاش برای دیدار احمدی نژاد و خاتمی