فخرالدین دانش آشتیانی را بهتر بشناسیم
یكی از ثمرات این مدرسه فارغ التحصیلانی بودند كه در سالهای پیش از انقلاب در مبارزه و بعد از انقلاب در گوشه و كنار كشور منشا خدمات بسیار بوده و هستند
پیروز حناچی*: سالهای پیش در زنجان معلم ساده‌ای بنام رضا روزبه در مدرسه توفیق «كه توسط حاج اكبر توفیقی اولین شهردار زنجان كه در غائله آذربایجان به قتل رسید بنیان گذاشته بود» به تربیت فرزندان این سرزمین همت گماشت و صادقانه و بامنش معلمی نسلی از فارغ التحصیلان را در این شهر به جامعه تقدیم نمود .

متولدین اوائل سده چهاردهم هجری شمسی كه به كهنسالی رسیده اند ایشان را میشناسند و به نیكی یاد می‌كنند بعدها استاد رضا روزبه با مهاجرت از زنجان به تهران با تعدادی از معلمین كه نگرانی تعلیم و تربیت نسل جوان و متدین را داشتند پایه گذار  مدرسه‌ای شاخص و متمایز را گذاشتند و نام آن مدرسه را كه در خیابان ایران واقع بود «علوی» نام نهادند . مرحوم استاد «علامه» در كسوت لباس روحانی و مرحوم استاد رضا روزبه با اخلاص بنای شجره‌ای طیبه را بنیاد نهادند كه تا سالها تاثیرات آن در جابجای كشور قابل مشاهده است.

یكی از ثمرات این مدرسه فارغ التحصیلانی بودند كه در سالهای پیش از انقلاب در مبارزه و بعد از انقلاب در گوشه و كنار كشور منشا خدمات بسیار بوده و هستند . یكی از نتایج این زحمات تربیت معلمینی بود كه باتوجه به آموزه‌های استاد ، سعی در طی طریق اساتید خود داشته و به تربیت نیروهای جوان و متخصصی همت گماردند به همت بزرگانی همچون شهید بهشتی ، شهید باهنر و آیت اله موسوی اردبیلی بنای مدرسه‌ای گذاشته شد كه امروزه به دلیل تاثیراتش در عرصه های مختلف بعد از انقلاب و مخصوصا در دفاع مقدس نام آشناست.

«مدرسه مفید» یكی از نتایج شجره طیبه‌ای بود كه مرحوم روزبه و علامه بنیاد نهاده بودند و بعد از انقلاب شاگردان آن اساتید به تربیت متولدین دهه چهل آغاز به كار نمود امروزه پس از گذشت حدود چهار دهه از سابقه این مدرسه به محصول فارغ التحصیلان آن كه می نگریم انبوهی از فارغ‌التحصیلان متخصص در حوزه‌های مختلف را می بینیم در عرصه های پزشكی و مهندسی منشا خیرات فراوانی بوده‌اند و در جای جای كشور مشغول فعالیتند.

 یكی از نتایج این فعالیت تقدیم حدود 80 شهید از دانش آموزان و فارغ التحصیلان این مدرسه است كه هر كدام از آنها سربازی صادق در عرصه رزم عاشق امام راحل و از بهترین دانشجویان دانشگاههای درجه یك كشور اعم از شریف، فنی تهران ، علوم پزشكی تهران و . . . . بوده‌اند و اینهمه مدیون زحمات معلمینی است كه دست پرورده اساتیدی چون استاد روزبه و علامه بوده و راه تربیتی آن بزرگوران را دنبال نمودند و امروز نیز در دبیرستان مفید، روزبه ، علامه و میزان و . . . . فارغ التحصیلان همین شجره‌های طیبه به تربیت جوانان این سرزمین با همان نگاه درویشی و تربیتی مشغولند.

دیروز در یكی از سایتهای محیط مجازی نكته‌ای دیدم كه دردناك بود و مطمئنا خلاف آموزه‌های دینی «من علمنی حرفا فقد سیرنی عبدا»   اگر كسی خود را دانش آموخته این نظام میداند براساس فرموده «مولا امیرالمومنین» باید قدرشناس معلمین خود باشد و برای خاطر ملاحظات كوتاه مدت دنیوی و حتی سیاسی نباید زحمات یك عمر تلاش معلمین خود را نادیده بگیرد. امروز یكی از آن معلمین برای تصدی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری معرفی گردیده و باتوجه به سابقه یاد شده مطمئنا از صورت تائید مجلس با توجه به آموزه‌های خود تغییراتی بنیاد در نظام آموزش كشور بوجود خواهد آورد و اگر هم این توفیق از كشور جلب شود باید متأسف شد.

دكتر فخرالدین دانش آشتیانی از فارغ التحصیلان مدرسه علوی شاگرد مرحوم رضا روزبه و علامه و از معلمین مدرسه مفید بعد از انقلاب است خاطرم هست در سال 57 در روزهای آغاز سال تحصیلی در حالیكه خود عزادار بود در كلاس درس موضوع واقعه هفده شهریور و حكم شهدای آنروز و درس مبارزه را در سالهای پیش از انقلاب از كلاس درس آغاز كرد. و از آنروز به بعد حال و هوای مدرسه شكل دیگری داشت. مدرسه ای كه دانش آموزان آن بیشتر از خانه در آن محیط حضور داشتند و اگر روزی به مدرسه نمی آمدند و از آن محیط و از دوستان معلمین دور بودند احساس دلتنگی نموده و حتی روزهای جمعه و تعطیل و روزهای تابستان مدرسه تعطیل نمی‌شد. و این مصداق این شعر فارسی بود كه «حرف معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مكتب آورد طفل گریز پای را» و این معلمین مدرسه بودند كه چنین فضایی را آفریدند.

 امروز بنده نیز بعنوان یكی از شاگردان آن زمان وظیفه خود دیدم كه به رسم قدردانی از اساتید بنیان گذار و كسانی كه پای در این میسر گذاشته‌اند و با راهنمایی فرزندان مردم دین خود را ادا نمودند و با یاد آوری اینكه اگر امروز دبیرستان مفید فعالیت قابل دفاع در عرصه های مختلف دارد مرهون فعالیت بنیان گذاران، اساتید قدیم و كسانی است كه در كسوت معلمی با تأسی به آموزه های دینی و تربیتی خود و اساتید در این راه گام نهاده‌اند.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: fararu.com

مطالب پیشنهادی :
زندگی مقام معظم رهبری و همسرشان + تصاویر
پیام هسته‌ ای وزیرخارجه عمان برای ایران
داعش یکی از اعضای خود را کشت + عکس(+18)
اراذل و اوباش به دو بیمارستان اردبیل حمله کردند
گفتگوی روحانی و ظریف با یوسف بن علوی